Розчарування речі
«Розчарування речі» другий семінар в рамках проекту «ПЕРЕДМОВА» Method Fund.
7 – 10 квітня 2016 р.
Куратор: Денис Панкратов.
Під час семінару через практичні заняття та обговорення ми розглянемо річ в сучасних мистецьких практиках, а також твір мистецтва як річ. Особливу увагу буде приділено поняттям: документ, об’єкт, артефакт, автентичність.
Розчарування речі*
«Твір мистецтва – документ лише частково. / Жоден документ як такий не є твором мистецтва.»
«Розклеювати об'яви заборонено» В. Беньямін
Річ у якості зупиненого абстрактною раціоналізацією матеріального продукту суспільних відносин протиставлена конкретно-історичній матеріальності цих відносин. Продукт приховує собою пульсуючу реальність соціальних змін, допоки ця реальність не концентрується у подію й не перекидає усталену речевість.
Твір мистецтва протиставлений речевості сьогодення своєю подвійною матеріальною сутністю: як емпірична даність, застигла річ, відповідна конкретній формі виробничого процесу, і одночасно як взаємодія внутрішніх елементів твору, що проявляються лише у відносинах з іншим реальності.
Твір мистецтва ніяковіє перед подією. Художнє висловлювання стає хитким й непевним коментарем до процесів, що розгортаються в реальності, кожен конкретний твір розчиняється у речовому вирі цих процесів.
Мистецтво, відкривши для себе цю ситуацію, намагається обмежити мистецьке у своєму виробництві й звернутися до події через форми спостереження, документації, збирання, архівації.
При цьому виникає питання: Як саме через ці форми мистецтво і твір мистецтва наново відшукують відносини з іншим реальності, та чи знаходять? Чи не затуляються ці відносини безапеляційною автентичністю факту або речі, яка, заповнюючи твір мистецтва, перетворює його лише на своє продовження – на річ у ряді інших?
Чи зберігається у творі мистецтва спротив оречевленій реальності, чи легітимована приписом автентичності річ замінює його собою?
*фрагмент з анонсу семінару.